اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

ماشین مجازی یا Virtual Machine چیست؟

ماشین مجازی (VM) سیستم عامل یا یک محیط نرم افزاری است که روی یک نرم افزار نصب می‌شود که دقیقاً کار سخت افزارهای اختصاصی را تقلید می‌کند. حالا کاربر نهایی که در حال استفاده از آن سیستم عامل است، دقیقاً همان تجربه‌ای را خواهد داشت که انگاری در حال کار کردن با یک سیستم اختصاصی است. به عبارت خیلی ساده اگر خواسته باشم پاسخی برای سوال ماشین مجازی چیست ارائه دهم، باید گفت؛ ماشین مجازی یک رایانۀ کامل با سیستم عامل مختص خودش، درون یک رایانۀ دیگر با سیستم عامل میزبان است.

حالا با این تعاریف، می‌توان گفت سرور مجازی یک ماشین مجازی است که روی یک سرور اختصاصی قرار دارد. منظور از سرور اختصاصی، رایانه‌ای است که سخت افزارهای آن به راحتی قابل تمایز است. یک سرور اختصاصی را می‌توان به چند سرور کوچکتر تبدیل کرد که به هر کدام از آنها یک سرور یا ماشین مجازی می‌گویند.

مهاجرت از ماشین مجازی به سوی ماشین فیزیکی


VMWare، نشریه ای مبتنی بر انجام یک مهاجرت V2P که شامل Microsoft Sysprep and Ghost میباشد را ارائه میدهد. هنگامی قصد اجرای این متد را داشتم، نکته ای بسیار حائز اهمیت بود و آن اینکه، زمان به شدت محدود و از اهمیت بالایی برخوردار بود و از سویی نیز برای انجام این کار میبایست روش سریعتری را به کار میگرفتم.بنابراین تصمیم به استفاده از Acronis Universal Restore را گرفتم.این برنامه مفیدی است که تصویر Acronis را به مجموعه دیگری از سخت افزار باز می گرداند.

در این جا مراحل و چگونگی عملکرد خود را شرح میدهم:

1.      VM را که قصد انتقال آن به یک ماشین مجازی را داشتم ،کلون کردم.این ماشین تا زمانی که در حال انجام عمل مهاجرت بودم، میبایست پایدار و برقرار باقی بماند.لذا، امکانی برای من فراهم می شد تا بتوانم با استفاده از کلون از اینجا با محیط بیرون کار نمایم.

2.      در میان خواص و ویژگی های  Virtual Machine، اتصال آداپتور های شبکه را لغو کردم تا اگر  VM  به طور تصادفی در ویندوز بوت شد موجب درگیری و چالش IP/hostname با ماشین در حال اجرا نگردند.من همچنین یک دیسک مجازی خالی را hookup  کردم تا تصویری را بر روی آن قرار دهم.( Acronis همچنین از آزاد سازی تصویر بر روی شبکه های اشتراک گذاری پشتیبانی می نماید.)

3.      یک  ISO of Acronisرا ایجاد نموده و VM  را در آن بوت نمودم . سپس درایو را به خوبی مجسم ساخته و فایل .tib را بر روی دیسک مجازی خالی قرار نهادم.

4.      تصویر را به  USB hard drive انتقال دادم.

5.      سرور را از جعبه خارج نموده و درایو ها را در داخل آن قرار دادم .سپس  USB hard driveکه حاوی تصویر می باشد را  hookupنموده و آن را داخل Acronis بوت کردم.

6.       فایل تصویر را برداشته و از میان گزینه ها ، گزینه  “Universal Restore”  را انتخاب نمودم.

7.      هنگامی که مجسم سازی پایان یافت، مجددا اقدام به بوت نمودم.سرور درست بر روی ویندوز ظاهر گشت! اما بسیاری از درایور ها از دست رفته بودند و این اتفاق قابل پیش بینی بود.

8.       Driver CD را از داخل جعبه سرور خارج نموده و تمامی درایورها را نصب نمودم.

9.      این بار، IP  و  اسم میزبان(hostname)  جدیدی را به سرور اختصاص دادم، آن را در شبکه قرار دادم و شروع به تست آن کردم. به طور  بی وقفه ای عمل نمود! به طور کلی ، تمام پروسه کمتر از 4 ساعت به طول انجامید، که بیشتر آن  به زمان  مجسم سازی و بازگردانی اختصاص داشت.(این فرایند بر روی 10 گیگ دیتا انجام گرفت و زمان بر اساس اندازه تصویر تغییر خواهد نمود.)

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.