اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

آمریکا دوباره مجبور به تعویق موقت مجازات هواوی شد

آمریکا که مدعی بود به زودی هواوی را به طور کامل مورد تحریم های شدیدی قرار می دهد، به علت دشواری قطع روابط تجاری با این شرکت مجبور شده دوباره اجرای تصمیم خود را به تعویق بیندازد.

آمریکا دوباره مجبور به تعویق موقت مجازات هواوی شد

 به نقل از انگجت، وزارت بازرگانی آمریکا که قبلا یک بار اجرای تصمیم درباره تحریم هواوی را 90 روز به تاخیر انداخته بود، باز هم قصد دارد اقدام مشابهی انجام دهد و امکان فعالیت هواوی در شبکه های مخابراتی آمریکا را فراهم کرده و به روزرسانی نرم افزاری گوشی های ساخت هواوی را ممکن کند.

بر همین اساس گوشی پی 30 پروی هواوی که بعد از آغاز تحریم های هواوی به بازار آمد می تواند به روزرسانی های اندروید را دریافت کند.

کارشناسان معتقدند نفوذ ریشه دار هواوی در بازار آمریکا و نیز بازارهای مخابراتی دیگر کشورها باعث شده تا آمریکا در عمل نتواند سیاست تحریمی خود را اعمال کند و چاره ای برای این کشور جز تمدید موقت معافیت های هواوی باقی نمانده است. به اعتقاد این کارشناسان تمدیدهای موقت تا زمانی ادامه می یابد که دو کشور به توافقی جامع برای کسب منافع تجاری خود دست یابند.

مجازی سازی چیست؟

از تکنولوژی هایی که طی دهه های اخیر بهبود چشمگیری در بهره وری و راندمان سازمان ها داشته است مجازی سازی یا Virtualization است. به طور کلی مجازی سازی در علوم کامپیوتر به معنای ساخت یک نسخه مجازی از یک شی است . این شئ میتواند بخش های مختلف نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. در این نوشته قصد داریم این تکنولوژی را از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار دهیم .

تاریخچه مجازی سازی

اولین گام های پیدایش مجازی سازی در سال 1960 میلادی بر روی سیستم های X64 آغاز شد که هدف آن استفاده بهینه از ابر رایانه ها به منظور کاهش هزینه ها بود. در آن دوره رایانه ها به صورت ارزان امروزی نبودند و برای تجهیز کردن آن ها نیاز به صرف هزینه های زیادی بود .

از نخستین شرکت هایی که برای این تکنولوژی پیش قدم شدند می توان به Mainframe  شرکت IBM  ( International Business Machines  ) اشاره کرد که پلتفرم مجازی سازی VMWare مشابه  نسخه X86 همان تکنولوژی Mainframe است .

Virtualization یا مجازی سازی چیست؟

تعریف های بسیار زیادی برای این تکنولوژی وجود دارد  اما راحت ترین تعریف عبارت زیر است :

ایجاد نسخه نرم افزاری از شیء سخت افزاری. به عنوان مثال سرور فیزیکی به عنوان شیء سخت افزاری و  ماشین مجازی به عنوان نسخه نرم افزاری .

از معروف ترین شرکت های ارائه دهنده تکنولوژی Virtualization می توان به موارد زیر اشاره کرد :

VMWare

KVM

Microsoft

Citrix

Oracle

اشکال مجازی سازی

مجازی سازی عموما به 2 شکل انجام می شود :

bare-metal hypervisor

مدل درست پیاده سازی مجازی سازی در سازمان ها می باشد. در این مدل پلتفرم مجازی سازی به صورت مستقیم بر روی سرور فیزیکی پیاده سازی می شود . سیستم مجازی در ادامه منابع سخت افزاری خود را بین ماشین های مجازی که درخواست منابع دارند تقسیم می کند.

Nested hypervisor

این مدل از Hypervisor به صورت نرم افزاری می باشد که بر روی سیستم عامل خود به منظور تست و لابراتوار می توانید پیاده سازی کنید. منطقی است که مقدار منابع در اختیار Hypervisor در این مدل بسیار کمتر از حالت اول است زیرا که سیستم منابع مورد نیاز خود را ابتدا بر میداد و مقدار اضافه را به پلتفرم مجازی سازی می دهد .

به طور مثال اگر کامپیوتر شما سیستم عامل ویندوز را پشتیبانی می کند به راحتی با این برنامه می‌توانید سیستم عامل محبوب و کاربردی مانند لینوکس را روی آن اجرا کنید و از ویژگی های هر 2 سیستم عامل استفاده کافی را ببرید .

از معروف ترین نرم افزارهایی که این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهند می‌توان به VMWare  Workstation  اشاره کرد که با رابط کاربری آسان و مناسبی که دارد به پرکاربرد ترین نرم افزار بین این دسته نرم افزار ها تبدیل شده است .

انواع Virtualization

به طور کلی مجازی سازی به انواع زیر تقسیم بندی می‌شود :

  • مجازی سازی سرور (Server Virtualization)
  • مجازی سازی دسکتاپ ( Desktop Virtualization )
  • مجازی سازی ذخیره ساز ( Storage Virtualization )
  • مجازی سازی شبکه ( Network Virtualization )

هر کدام از این سرفصل ها خود ، توضیحی طولانی دارد و نیازمند ساعت ها یادگیری و تمرین برای آشنایی و استفاده درست از آن ها می باشد .

مزایای استفاده از مجازی سازی

قبل از اینکه بخواهیم در مورد مزایای این تکنولوژی صحبت کنیم چند مقایسه کوچک را با هم بررسی می کنیم.

اولین مقایسه تفاوت بین سرور های فیزیکی و پی سی است. در این مقایسه میخواهیم از لحاظ علمی به این نتیجه برسیم که استفاده از PC به جای سرور حتی در کوتاه مدت کار اشتباهی می باشد.

همانطور که در جدول بالا دیدید  سرور های فیزیکی توان مقابله با ماشین های مجازی را به هیچ وجه ندارد،  به همین دلیل است که طبق آمار بالای ۹۵ درصد دیتاسنترهای دنیا از تکنولوژی مجازی سازی استفاده می‌کنند.

به طور کلی می‌توان گفت دلیل اصلی استفاده از تکنولوژی Virtualization برای سازمان ها کاهش هزینه ها است.گر بتوانیم تکنولوژی مجازی سازی  را به صورت بهینه پیاده سازی کنیم می توانیم تا ۷۰ درصد کاهش هزینه ها را شاهد باشیم.از دیگر مزایای مجازی سازی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • صرفه جویی و کاهش چشم گیر در زمان
  • بالا بردن دقت و راحتی نظارت و کنترل سیستم ها
  • نگهداری ساده تر و آسان تر از دیتا ها و اطلاعات
  • بالا بردن راندمان استفاده از سخت افزار های موجود در سیستم
  • بالا بردن امنیت اطلاعات
  • پشتیبانی بهتر اطلاعات
  • بالا تر رفتن پایداری سرور و شبکه آن
  • استفاده کمتر از نیروهای انسانی و در نتیجه کاهش هزینه ها
  • استفاده چند سیستم عامل به طور همزمان و در نتیجه استفاده از ویژگی های خاص هر کدام
  • کاهش چشم گیر استفاده از فضاهای
  • پایین آمدن احتمال خرابی و خطا در سیستم
  • دسترسی راحت به اطلاعات و اعمال تغییرات در آن ها

امروزه شما می‌توانید با یک سیستم شخصی خانگی تا رایانه های قوی تر سازمانی و هاست های دیتایی قوی با سخت افزار های قدرت مند تر یک سرور مجازی را به وجود بیاورید و تمام کاربرد های نام برده شده را در آن ها اعمال کنید و تفاوت وجود و عدم وجود مجازی سازی را حس کنید .

 قابلیت های منحصر به فرد مجازی سازی

High Availability

یکی از بهترین قابلیت های بستر مجازی قابلیت HA  می باشد.

در این قابلیت زمانی که سرور فیزیکی دچار مشکل شود ماشین های مجازی روی آن در  کمتر از چند ثانیه به صورت کاملا اتوماتیک به سرور دیگری منتقل می‌شوند و بلافاصله روشن شده و به کار خود ادامه می‌دهند.

این قابلیت برای بالابردن SLA  سازمانی بسیار مفید است، در بستر فیزیکی این قابلیت تنها با کلاستر کردن  نرم افزار ها ممکن است. اما در بستر مجازی فارغ از اینکه داخل ماشین مجازی چه سرویسی وجود دارد این قابلیت در دسترس می باشد.

شکل زیر به صورت کامل گویای این تکنولوژی است.


Distributed Resource Scheduler (DRS)

این قابلیت به زبان ساده تنظیم بار ماشین های مجازی و سرورها می پردازد. مزیت های این قابلیت بسیار زیاد هستند که در این مطلب ما به دو مورد از آن ها اشاره می‌کنیم.

  1.   در دسترس قرار دادن منابع برای ماشین های مجازی که به آنها احتیاج دارند
  2.  افزایش طول عمر سرور ها با استفاده متوازن آن‌ها.

به صورت کلی این قابلیت باعث می شود ماشین های مجازی بتوانند با جا به جا شدن بین سرور های فیزیکی منابع مورد نیاز خود را اعم از رم و سی پی یو تامین کنند. شکل زیر این تکنولوژی را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید :

Fault Tolerance (FT)

این قابلیت یکی از قابلیت های منحصر به فرد بستر مجازی است.

با استفاده از این قابلیت می توانیم تضمین کنیم ، حتی زمانی که سرور فیزیکی ما دچار مشکل می‌شود ، سرویس‌های  ماشین‌های مجازی آن بدون هیچ دان تایمی  به کار خود ادامه دهند  یعنی حتی زمانی که هاست فیزیکی ما دچار مشکل می شود سرویس های ما به کار خود ادامه می‌دهند  و مشتری های سازمان به هیچ وجه متوجه مشکل سرور ها نخواهند شد.


vMotion

قابلیت جابجا کردن ماشین های مجازی بر روی هاست های فیزیکی چه در حالت روشن و چه در حالت خاموش را vMotion می گویند.با استفاده از این قابلیت  می‌توانیم با جا به جا کردن ماشین های مجازی از دان تایم های احتمالی جلوگیری کنیم. شکل زیر این تکنولوژی را نمایش  می‌دهد.


نتیجه گیری

کاربرد های مجازی سازی فقط در شرکت های بزرگ و دیتا سنتر های عظیم نیست بلکه با پیشرفت تکنولوژی و ورود فناوری اطلاعات به زندگی همگان ، جامعه به خصوص برای شرکت هایی که در مسیر پیشرفت تکنولوژی قدم بر می دارند دیگر مانند گذشته  نیست . کسب و کارها دیگر از روش های  سنتی استفاده نمی‌کنند و دنبال روش های ساده تر ، راحت تر و سریع تر هستند یکی از ارکان های اصلی برای رسیدن به اهداف فوق سرور های مجازی هستند . به طور مثال دیگر ، شرکت ها برای هر کارمند و Developer خود سیستمی خاص و جدا تهیه نمی کنند و برای سهولت کار و صرفه جویی در هزینه از مجازی سازی با قابلیت کاربری زیاد استفاده می‌کنند تا برای هر شخص متناسب با نیاز های خودش ماشین مجازی اماده کنند و با سرعت بیشتر و آسان تر آن را در اختیار کاربر قرار دهند.

 

صفحه ساز المنتور

المنتور حدود سه سال پیش وارد بازار صفحه ساز های وردپرسی شد و طی این مدت تونسته انقلاب بزرگی در عرصه صفحه ساز های وردپرسی ایجاد کنه .. توی این نوشته زیر میتونین همه چیز درباره المنتور رو متوجه بشین


المنتور چیست

فضاپیمایی که 700 روز را در مدار گذرانده است

یک فضاپیما-هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بیش از 700 روز در مدار زمین بوده و هیچ کس از علت آن خبر ندارد.

فضاپیمایی که 700 روز را در مدار گذرانده است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از یاهو نیوز، یک فضاپیما-هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بیش از ۷۰۰ روز در مدار زمین بوده و هیچ کس از علت آن خبر ندارد.

بوئینگ ایکس-۳۷ یک فضاپیما-هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت بوئینگ آمریکا است که نخستین پرتاب آن در سال ۲۰۰۶ بوده است. 

اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه X-۳۷B در ماه مه ۲۰۱۵ از محل پایگاه نیروی هوایی آمریکا در کیپ کاناورال از طریق یک موشک اطلس ۵ به فضا پرتاب شد و پس از ۷۲۰ روز که در مدار زمین بود، در باند فرودی که سابقاً برای فرودهای شاتل‌های فضایی از دور خارج شده استفاده می‌شد، در پایگاه فضایی کندی در فلوریدا فرود آمد.

هواپیمای Boeing X-۳۷B به عنوان Orbital Test Vehicle ۴ نیز شناخته می‌شود؛ گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر جاسوسی این فضاپیما وجود دارد. 

منبع :خبرگزاری فارس

هوش مصنوعی بیماری کلیه را پیش‌بینی می‌کند

محققان آمریکایی یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند بیماری حاد کلیه را که تنها در طی چند روز رخ می‌دهد و منجر به مرگ افراد می‌شود، 48 ساعت زودتر شناسایی کند.

هوش مصنوعی بیماری کلیه را پیش‌بینی می‌کند

 به نقل از انگجت، دیپ‌مایند AI می‌تواند بیماری کلیه را 48 ساعت قبل از بروز آن هشدار دهد. 

دیپ‌مایند(DeepMind AI)، یک شرکت انگلیسی هوش مصنوعی است که در سال 2014 توسط گوگل خریداری شد؛ دیپ‌مایند ماشین تورینگ عصبی یا شبکه عصبی مصنوعی را تولید کرده که می‌تواند مانند یک ماشین تورینگ معمول به حافظه خارجی دسترسی یابد که باعث به وجود آمدن کامپیوتری شده که حافظه کوتاه‌مدت انسان را شبیه‌سازی می‌کند.

حالا این شرکت توانسته به کمک هوش مصنوعی بیماری کلیه را قبل از بروز آن شناسایی کند؛ صدمات حاد کلیه (AKI) سالانه 500 هزار نفر در ایالات متحده و 100 هزار نفر در انگلیس را به کام مرگ می‌کشاند و اغلب به این دلیل است که زود تشخیص داده نمی‌شود.

آسیب حاد کلیه (AKI) یک نارسایی ناگهانی کلیه یا آسیبی به کلیه است که طی چند ساعت یا چند روز اتفاق می افتد.

حالا محققان تصمیم دارند از هوش مصنوعی استفاده کنند تا با تشخیص زودتر این بیماری از آمار مرگ و میر بکاهند.

 شرکت هوش مصنوعی متعلق به آلفابت گوگل با وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده آمریکا (VA) همکاری کرد تا یک الگوریتم پیش بینی AKI تهیه کند.

 در مقاله‌ای که امروز در Nature منتشر شده است، شرکا یافته‌های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌اند و نتیجه اینطور حاصل شده است که این الگوریتم هوش مصنوعی توانسته 9 نفر از هر 10 نفری که به بیماری حاد کلیه دچار هستند را تشخیص دهد.

DeepMind با استفاده از این ابزارها امیدوار است پزشکی را از یک مدل واکنشی به یک رویکرد مبتنی بر پیشگیری برساند؛ این شرکت همچنیندر نظر دارد این کار را به عنوان بخشی از Google Health به منظور تقویت تأثیر جهانی انجام دهد. 

منبع : خبرگزاری فارس