اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

فضاپیمای «سوخت‌گیری» به زودی پرتاب می‌شود

فضاپیمای سوخت‌گیری ماهواره نورتروپ با همکاری شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکا و سازمان هوانوردی این کشور در 9 اکتبر پرتاب می‌شود.

فضاپیمای «سوخت‌گیری» به زودی پرتاب می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از انگجت، فضاپیمای سوخت‌گیری ماهواره نورتروپ در 9 اکتبر پرتاب میشود.

Mission Extension Vehicle می‌تواند به ماهواره‌های تجاری حیات جدید دهد و شرایط پژوهش را برای آنها فراهم کند.

نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) و ناسا در تاریخ 9 اکتبر یک فضاپیمای سوخت گیری را روی یک موشک روسی پرتاب می‌کنند. 

نورثروپ گرومن، شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی است که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات جنگ‌افزاری، هواگردهای نظامی و هواپیماهای جنگنده، کشتی، شناور و ناوهای هواپیمابر، ماهواره، سیستم‌های دفاع موشکی، رادار و پدافند هوایی، همچنین ارائه خدمات مشاوره فناوری اطلاعات و نیروی نظامی، فعالیت می‌کند.

سوخت گیری کامل سفینه‌های فضایی هنگام پرتاب خطر‌های فراوان به همراه دارد، به همین دلیل ناسا در تلاش است تا شرایط سوخت‌گیری سفینه‌ها را در فضا فراهم کند.


منبع : خبرگزاری فارس

مجازی سازی شبکه چیست ؟

مجازی سازی شبکه یا با نام دیگر Network virtualization جز روش هایی است که به تازگی در دنیای فن آوری وارد شده است.

مجازی سازی شبکه را در واقع روشی جهت جداسازی منابع شبکه و منابع محاسباتی همین طور واگذاری آن به یک شبکه مجازی دانست که این کار جهت یکسان کردن چندین شبکه مجازی قابل برنامه ریزی و مستقل صورت می گیرد.

در این حالت از مجازی سازی شبکه تمامی سخت افزارها و هم چنین نرم افزارهای درون یک شبکه مجازی شکل می گیرد. نوع دیگری از مجازی سازی شبکه به این شکل کار می کنند بخش های مختلف مجزا شده شبکه به وسیله یک بخش فیزیکی معلوم به اشتراک گذاشته می شود.

مجازی سازی شبکه را می توان به ایجاد شبکه های مجازی داخل یک سرور عنوان کرد که می تواند باعث ایجاد ارتباط سیستم های مجازی با یکدیگر شود و شکل یک جامعه امنیتی مجازی(virtual security zone) را ایجاد می کند.

مجازی سازی شبکه در واقع روش و دستاورد جدیدی جهت آسان سازی گسترش خدمات اینترنتی می باشد.

یک تکنولوژی سودمند برای استفاده از زیرساخت ها با توجه به استفاده بهتر از منبع فیزیکی و یا منطقی جهت چندین شبکه متفاوت و یا ایجاد تراکم بیشتر از چندین منبع

( این منابع همان اجزا شبکه بوده که می توانند شامل مسیریاب ها، ماشین های مجازی، سوئیچ ها و… باشند) و جهت کسب توانایی و فایده بیشتر ایجاد می شود.

به همین دلیل مجازی سازی شبکه هزینه کلی را به دلیل اشتراک گذاری منابع شبکه کم می کند. در واقع محصول نهایی مجازی سازی شبکه، شبکه مجازی می باشد. 

 

خدمات ذخیره سازی

ازجمله مهم‌ترین خدمات حوزه ذخیره سازی یا Storage،‌ می توان ارائه فضای ذخیره سازی و خدمات مدیریت مرتبط با آن را نام برد. مزایای مدیریت ذخیره سازی این است که درصورت نیاز می‌توان فضای بیشتری را سفارش داد. می توانید در قالب این خدمات، بکاپ ها را نیز مدیریت کنید. همچنین می‌توانید هزینه های نگهداری را کاهش دهید.

خدمات حوزه ذخیره سازی به ویژه برای سازمان‌های بزرگتر که حجم های زیاد یا رو به افزایشی از داده ها را ذخیره می کنند بسیار مفید است. مزیت دیگر استفاده از خدمات ارائه شده این است که احتمالا بهترین اقدامات دنبال می شوند.

انواع مدیریت ذخیره سازی

صاحبان داده ها معمولا ازطریق یک شبکه (LAN) یا از طریق مجموعه ای از شبکه ها (اینترنت) به ذخیره سازی مدیریت شده دسترسی دارند. با این حال، مدیریت ذخیره سازی می‌تواند به طور مستقیم به یک ایستگاه کاری یا سرور متصل شود. به طور کلی این مدیریت در یکی از دسته های زیر قرار می گیرد:

  • مدیریت ذخیره سازی محلی
  • مدیریت ذخیره سازی از راه دور
Direct Attached Storage
ابتدایی ترین شکل سیستم های ذخیره سازی یک هارد اکسترنال است که از طریق کابل USB به سیستم متصل می شود. به بیان دیگر DAS دستگاهی با اتصال مستقیم برای ذخیره سازی داده است. با اینحال وقتی در مورد ذخیره سازی صحبت می کنیم، درایو های متعددی را در نظر داریم، آرایه های از دیسک ها یا هارد های ذخیره سازی که همه هماهنگ با هم کار می کنند.مفهوم DAS به همین سادگی ست، چه یک درایو باشد که 24 داریو.
وقتی سرورهای ویندوز ساخته می شوند، می توانند گزینه های ذخیره سازی متفاوتی داشته باشند. اغلب این سرورهای دارای حداقل یک دیسک ذخیره سازی هستند که درون محفظه سرور نصب شده است. این درایو ها معمولا برای نصب سیستم عامل و برنامه های کاربردی استفاده می شود. اگر فضای ذخیره بیشتری برای ذخیره فایل ها و پایگاه داده نیاز بود، در نظر گرفتن فضای ذخیره متصل مستقیم یا DAS ضروری است.
همانطور که زیر نشان داده می شود، ارتباط بین سرور و دستگاه های ذخیره ساز از یک مسیر مخصوص جدا از کابل های شبکه اتفاق می افتد. دسترسی تنها از طریق کنترل کننده هوشمند مسیر می شود. ذخیره سازی را تنها می توان از طریق سرویس متصل مستقیم به فضای ذخیره دسترسی پیدا کرد. این سیستم ذخیره سازی ابتدائا برای رفع نقایص drive-bays در سیستم کامپیوتر میزبان توسعه داده شد. وقتی یک سیستم نیاز به فضای دیسک بیشتری داشته باشد، واحد ذخیره سازی متصل می شود.
DAS برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط که مناسب است که مقدار معقولی از فضای ذخیره را می توان با هزینه مقرون بصرفه فرآهم آورد. محفظه DAS یک محفظه جداگانه است که دارای هارد دیسک های اضافی ست. معمولا یک کنترل کننده RAID مبتنی بر PCI روی سرور تنظیم می شود تا به فضای ذخیره متصل شود.
DAS-Diagram.PNG
SAN
SAN که مخفف Storage Area Networks است اغلب برای کسب و کارهای متوسط تا بزرگ مناسب است، به ویژه به این دلیل که سرمایه گذاری اولیه آن قابل توجه است. استفاده از راهکار SAN نیازمند آن است که زیرساخت دارای سوئیچ های SAN، Disk Controllers، host bus adaptorsو کابل فیبر باشد.
مهمترین مزیت استفاده از ذخیره سازهای مبتنی بر SAN توانایی به اشتراک گذاری Storage Arrays در سرورهای متعدد است. این مزیت باعث می شود کاربر بتواند ظرفیت ذخیره سازی مورد نیاز را تنظیم کند. سطح بالای عملکرد در محیط SAN عادی بوده و داده ها به لطف وجود  Disk Controllers و درایو های Redundant به میزان زیادی قابل دسترسی می باشد.
مثل DAS، SAN نیز از سطح دسترسی Block-level به ذخیره ساز های داده های مشترک استفاده می کند. دسترسی Block Level به بلاک های مشخصی از داده روی یک دستگاه ذخیره ساز اشاره دارد. هر فایل شامل چندین بلاک می شود. SAN قابلیت دسترسی بالا و مداومت پرقدرت جریان اطلاعات شرکتی را برای محیط های دارای داده های حساس فراهم می آورد.
SAN معمولا دارای معماری Switched Fabric است که Fibre Channel برای اتصال استفاده می کند. همانطور که در شکل زیر نشان داده می شود.معماری Switched fabric به هر واحد ذخیره ساز که به سرورها از طریق سوئیچ های SAN متعدد متصل است، گفته می شود که در مسیر منتهی به واحد های ذخیره ساز redundancy ایجاد می کند. این کار  برای ایجاد ارتباطات مسیرهای اضافی ایجاد می کند و امکان وجود یک سوئیچ مرکزی تک را که ممکن است با شکست مواجه شود، از بین می برد.
اترنت هم مثل Fibre Channel برای پشتیبانی از SAN مزیت های زیادی دارد. بعضی از مزیت ها شامل سرعت زیاد، پشتیبانی از توپولوژی Switched Fabric، قابلیت همکاری گسترده و مجموعه بزرگی از ابزارهای مدیریتی را شامل می شود. در کابرد ذخیره ساز شبکه ای، سوئیچ عنصر کلیدی است.  
NAS
سومین راهکار ذخیره سازی، راهکار ترکیبی موسوم به Network Attached Storage یا سیستم ذخیره سازی متصل به شبکه است. این راهکار از یک سرور اختصاصی  می کند که این فضای ذخیره می تواند بین کاربران متعدد در یک زمان از طریق شبکه اترنت استفاده شود. تفاوت اصلی بین NAS و DAS و SAN در این است که سرورهای NAS دسترسی در سطح فایل را در اختیار می گذارند، در حالیکه راهکارهای ذخیره سازی DAS و SAN از سطح دسترسی Block level استفاده می کنند.
از آنجائیکه این سیستم با معماری دارای دسترسی سطح فایل است که به یک LAN متصل شده است، مزیت آن در این است که چندین سرور می توانند ذخیره ها را در یک واحد جداگانه به اشتراک بگذارند. بر خلاف DAS ، هر سرور به ذخیره سازهای مخصوص خود که استفاده کارامد تر از ظرفیت های ذخیره سازی در دسترس را ممکن می سازد، احتیاجی نخواهد داشت. سرورها تا وقتی از پروتکل های IP استفاده می کنند، می توانند در پلتفرم های متفاوتی باشند.
سیستم های ذخیره سازی متصل به شبکه، دسترسی آسان، سریع، قابل اطمینان به داده ها در محیط شبکه فراهم می آورند. راهکارهای NAS برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط که نیاز به مقدار وسیعی از فضای ذخیره مقرون بصرفه دارند، مناسب است. از طریق این راهکارها کاربران متعدد می توانند داده های را در شبکه استفاده کرده و به اشتراک بگذارند. از آنجائیکه خیلی از کسب و کارهای کوچک دپارتمان IT  ندارند، می توانند از راهکارهای NAS استفاده کنند که بکارگیری آنها آسان بوده و به صورت مرکزی مدیریت می شوند.

منبع » VIPromise و fadak