اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

Snapshot چیست؟

Snapshot در یک نقطه زمانی خاص، دیتا و حالت یک ماشین مجازی را حفظ می کند.

  • حالت ماشین مجازی شامل حالت روشن، خاموش یا معلق بودن آن می شود.
  • دیتا شامل تمامی فایل هایی می شود که ساختار یک ماشین مجازی را تشکیل می دهند که شامل دیسک (ها)، حافظه و سایر سخت افزارها مانند کارت شبکه می شود.

برای یک ماشین مجازی عملیات های مختلفی برای ایجاد و مدیریت Snapshot ها وجود دارد. این عملیات ها امکان ایجاد, برگشت به Snapshot ها و یا حذف آنها را فراهم کرده اند.

فرآیند ایجاد یک Snapshot

هنگام ساخت یک Snapshot گزینه های زیر در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید آنها را مشخص کنید:

Name: از این قسمت برای مشخص کردن شناسه Snapshot استفاده می شود.

Description: اگر برای Snapshot نیاز به توضیح اضافی می باشد در این قسمت وارد شود.

Snapshot the virtual machine's memory: اگر این گزینه انتخاب شود، یک dump از محتویات حافظه ماشین مجازی (وضعیت درونی) ایجاد می شود. انتخاب این گزینه باعث طولانی تر شدن زمان تهیه Snapshot از ماشین مجازی خواهد شد اما باعث می شود که در زمان بازگشت به Snapshot، ماشین مجازی به همان حالتی که در زمان تهیه Snapshot داشته باز گردد. این گزینه به صورت پیش فرض انتخاب شده است و لازم به ذکر است که در زمان انجام این عملیات امکان تغییر در حالت ماشین مجازی وجود نخواهد داشت.

توجه: اگر در زمان تهیه Snapshot گزینه Snapshot the virtual machine's memory انتخاب شده باشد، ممکن است در طول انجام این فرآیند علائم زیر در ماشین مجازی مشاهده شود:

  • ماشین مجازی غیرفعال شود. (عدم پاسخگویی ماشین مجازی)
  • ماشین مجازی به دستورات ارسالی (از سمت ESXi یا vCenter) پاسخی ندهد.
  • Ping ماشین مجازی قطع شود.

:Quiesce guest file system اگر این گزینه در هنگام روشن بودن ماشین مجازی انتخاب شود، از VMware Tools برای متوقف کردن فایل سیستم (quiesce the file system) ماشین مجازی استفاده خواهد شد. متوقف کردن فایل سیستم فرآیندی است که داده های روی دیسک ماشین مجازی یا فیزیکی را به حالتی مناسب برای تهیه نسخه Backup از آنها می برد . این فرآیند ممکن است شامل مواردی مثل انتقال اطلاعات (به عنوان مثال dirty buffer) مرتبط با سیستم عامل که در حافظه موقت وجود دارند به دیسک و یا سایر کارهای سطح بالای مرتبط با برنامه ها باشد.

توجه:

  • برای استفاده از این گزینه حتما باید VMware Tools بر روی ماشین مجازی نصب شده باشد.
  • استفاده از گزینه Quiescing باعث توقف یا تغییر در وضعیت پروسه های در حال اجرا به خصوص آنهایی که ممکن است اطلاعات روی دیسک را در زمان تهیه Backup تغییر دهند، می شود. این امر سبب می شود تا فایل Backup تهیه شده از دیسک مجازی قابل استفاده و مطمئن باشد.

توجه مهم: اگر هیچ یک از گزینه های Snapshot the virtual machine's memory یا Quiesce guest file system در زمان تهیه Snapshot انتخاب نشوند اسنپ شات نهایی را برای زمانی که ماشین Crash می کند استفاده می کنند.

فایل هایی که در زمان تهیه Snapshot ایجاد می شوند

  • .vmdk و -delta.vmdk

برای هر ماشین مجازی مجموعه ای از فایل هایی با پسوند vmdk و –delta.vmdk وجود دارد که در زمان تهیه Snapshot به عنوان دیسک مجازی به آن متصل شده اند. این فایل ها می توانند به عنوان اشاره گر به child disk یا delta link ها عمل کنند . همچنین می توان Child disk ها را Parent disk های آینده دانست. از نظر هر parent disk هر child disk شامل یک delta disk می شود که به حالتی قبل از حالت کنونی اشاره می کند.

توجه:

  • ممکن است نام child disk های ایجاد شده از روی یک Snapshot ثابت نباشند. نام فایل ها براساس نام هایی که قابل انتخاب هستند، انتخاب می شوند.
  • اگر حجم دیسک مجازی بزرگتر از 2TB باشد، فایل delta ایجاد شده در قالب --vmdk خواهد بود.
  • در فایل سیستم VMFS6 تمامی فایل های Snapshot صرف نظر از حجم دیسک مجازی به صورت sesparse خواهند بود.

 

  • .vmsd

فایل .vmsd در واقع یک فایل پایگاه داده است که در آن اطلاعات مربوط به Snapshot ماشین مجازی نگهداری می شود و بخش Snapshot Manager هر ماشین مجازی اطلاعات درون این فایل را نمایش می دهد. در این فایل رابطه بین Snapshot ها و همچنین child disk های مرتبط با هر Snapshot مشخص شده است.

  • .Snapshot.vmsn

فایل .vmsn شامل اطلاعات پیکربندی کنونی و حالت (در صورتی که در زمان تهیه Snapshot ماشین مجازی روشن بوده باشد) ماشین مجازی می باشد. اگر در زمان تهیه Snapshot گزینه Snapshot the virtual machine's memory انتخاب نشده باشد در هنگام بازگشت به Snapshot ماشین مجازی به صورت خاموش بازگردانده خواهد شد.

توجه: فایل هایی که در بالا به آنها اشاره شد به صورت پیش فرض در پوشه هر ماشین مجازی ایجاد خواهند شد. امکان تغییر مکان قرار گیری این فایل ها نیز وجود دارد که سعی می شود در مقالات بعدی به نحوه تغییر مسیر پیش فرض فایل های Snapshot پرداخته شود.

 

Child disk ها و مصرف دیسک

لازم است حتما به نکات زیر در رابطه با مصرف فضای دیسک توسط child disk ها توجه کنید:

  • اگر ماشین مجازی دارای Snapshot باشد تمامی تغییرات بر روی child disk نوشته خواهند شد.هر چه تعداد عملیات نوشتن بیشتری بر روی این دیسک صورت پذیرد حجم این دیسک افزایش می یابد و این افزیش می تواند به اندازه حجم دیسک اصلی (بعلاوه مقداری overhead) افزایش پیدا کند.
  • این تصور وجود دارد که حجم child disk ها می تواند به قدری افزایش یابد که تمامی فضای datastore را اشغال کند اما این اتفاق زمانی رخ می دهد که فضا برای datastore به اندازه کافی جهت نگهداری دیسک اصلی، Snapshot های ایجاد شده، فایل های .vmsn و فضای overhead مورد نیاز در نظر گرفته نشده باشد.

زنجیره دیسک

به طور کلی هنگامی که برای اولین بار یک Snapshot از ماشین مجازی تهیه می شود، اولین child disk از parent disk ایجاد می شود. ایجاد Snapshot های پشت سر هم، child disk های جدیدی از child disk های قبلی ایجاد می کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.