اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

انواع متداول سیم برق مورد استفاده در خانه

دانستن انواع اساسی سیم تقریباً برای هر پروژه برق در خانه ضروری است. به عنوان مثال ، هنگام نصب سیم کشی جدید ، انتخاب سیم یا کابل مناسب نیمی از مشکل است. و هنگامی که در حال بررسی سیم کشی های موجود در خانه خود هستید ، شناسایی نوع سیم می تواند چیزهای زیادی در مورد مدار مربوط به سیم کشی به شما بگوید - به عنوان مثال ، هنگامی که جعبه اتصال را باز می کنید و باید مشخص کنید که سیمها کجا می روند. سیم کشی برای خانه های مدرن کاملاً استاندارد است و اکثر خانه هایی که بعد از اواسط دهه 1960 ساخته شده اند دارای سیم های مشابهی هستند. هر نصب برق جدید نیاز به سیم کشی جدید دارد که مطابق با کد ساختمان محلی است.


بیشتر بخوانید: خرید آنلاین کالای برقی


اصطلاحات سیم کشی
 به درک چند اصطلاح اساسی که برای توصیف سیم کشی استفاده می شود کمک می کند. سیم برق نوعی رسانا است که ماده ای است که برق را هدایت می کند. در مورد سیم کشی منزل ، رسانا خود معمولاً مس یا آلومینیوم (یا آلومینیوم با روکش مس) است و یا یک سیم رسانای فلزی جامد است یا سیم رشته ای. بیشتر سیمهای خانه عایق بندی شده اند ، به این معنی که آنها در یک پوشش پلاستیکی غیر رسانا پیچیده شده اند. یک استثنا not قابل توجه سیم های زمینی است که به طور معمول مسی جامد هستند و یا با غلاف سبز عایق بندی می شوند یا عایق بندی نشده (لخت) هستند.

متداول ترین نوع سیم کشی در خانه های مدرن به شکل کابل غیر فلزی (NM) است که شامل دو یا چند سیم جداگانه است که درون یک غلاف پلاستیکی محافظ پیچیده شده است. کابل NM معمولاً شامل یک یا چند سیم گرم (حامل جریان) ، یک سیم خنثی و یک سیم زمین است.

به عنوان یک جایگزین برای کابل NM ، می توان سیم های جداگانه ای را در داخل یک لوله فلزی یا پلاستیکی سخت و قابل انعطاف به نام مجرا نصب کرد. کاندید معمولاً در مواردی استفاده می شود که سیم کشی در معرض آن قرار گیرد و در داخل دیوارها ، کفها یا سقف ها پنهان نشود.

این سیمهای بزرگتر در خانه شما ولتاژ مدار را حمل می کنند و لمس آنها بسیار خطرناک است. چندین سیم در خانه شما وجود دارد که جریان "ولتاژ پایین" بسیار کمتری را حمل می کنند. اینها خطر کمتری دارند و در بعضی ها ولتاژ حمل شده آنقدر کم است که عملاً امکان شوک وجود ندارد. با این حال ، تا زمانی که دقیقاً ندانید با چه نوع سیمهایی روبرو هستید ، بهتر است با همه آنها خطرناک رفتار کنید.

 

کابل NM
 کابل NM که اغلب با نام تجاری معروف "Romex" خوانده می شود ، نوعی سیم کشی مدار است که برای استفاده داخلی در مکان های خشک طراحی شده است. بیشتر کابل های NM دارای شکل لوله ای مسطح هستند و از طریق دیوارها و حفره های کف خانه شما به طور نامحسوس عبور می کنند. تقریباً تمام سیم کشی های خروجی و وسایل روشنایی یک خانه مدرن کابل NM است. رایج ترین اندازه ها و درجه بندی آمپراژ آنها (amp) عبارتند از:

    14 سنج (مدارهای 15 آمپر)
    12 سنج (مدارهای 20 آمپر)
    10 سنج (مدارهای 30 آمپر)
    8 سنج (مدارهای 40 آمپر)
    6 سنج (مدارهای 55 آمپر)

کابل NM اکنون با یک ژاکت بیرونی کد رنگ به فروش می رسد تا نشان دهنده سیم آن باشد:

    غلاف سفید نشان دهنده کابل NM با هادیهای 14 سنج است.
    غلاف زرد نشان دهنده کابل NM با هادی های 12 گیج است.
    غلاف نارنجی نشان دهنده کابل NM با هادی های 10 سنج است.
    کابل سیاه پوسته هم برای سیمهای 6 و هم 8 سنج استفاده می شود.
    غلاف خاکستری برای کابل NM استفاده نمی شود اما مخصوص کابل های زیرزمینی (UF) است.

کنترل کابل NM هنگام انتقال ولتاژ از طریق هادی مدار خطرناک است.
کابل UF
 Underground Feeder (UF) نوعی کابل غیر فلزی است که برای مکانهای مرطوب و دفن مستقیم در زمین طراحی شده است. این ماده معمولاً برای تأمین وسایل در فضای باز ، مانند لامپها استفاده می شود. مانند کابل NM استاندارد ، UF شامل سیم های گرم و خنثی عایق شده ، به علاوه یک سیم زمین لخت است. اما در حالی که غلاف روی کابل NM یک پلاستیک جداگانه است ، غلاف کابل UF پلاستیکی جامد است که هر سیم را احاطه کرده است. کابل UF به طور معمول با غلاف خارجی خاکستری فروخته می شود.

بیشتر بخوانید : خرید سیم و کابل

از کابل UF برای سیم کشی مدارهای اصلی نیز استفاده می شود و تا زمانی که مدارها روشن باشند ولتاژ خطرناکی را حمل می کند.

سیم THHN / THWN
 THHN و THWN کدهایی برای دو نوع متداول سیم عایق بندی شده در داخل مجرا هستند. بر خلاف کابل NM ، که در آن دو یا چند هادی عایق بندی شده جداگانه در داخل یک غلاف پلاستیکی قرار دارند ، سیم های THHN و THWN هادی های منفردی هستند که هر کدام از آنها عایق کدگذاری شده با رنگ دارند. این سیمها به جای محافظت در برابر غلاف کابل NM ، توسط لوله فلزی یا لوله پلاستیکی محافظت می شوند.

کاندید اغلب در مناطق ناتمام ، مانند زیرزمین و گاراژها ، و برای مصارف کوتاه در داخل خانه ، مانند اتصالات سیم کشی برای مخازن زباله و بخاری آب گرم استفاده می شود. حروف خصوصیات خاص عایق سیم را نشان می دهد:

    T: ترموپلاستیک
    H: مقاوم در برابر حرارت ؛ HH به معنای بسیار مقاوم در برابر حرارت است
    W: دارای رتبه بندی برای مکان های مرطوب
    N: پوشش نایلون ، برای محافظت بیشتر

سیم های THHN و THWN دارای غلاف های رنگی هستند که به طور کلی برای شناسایی عملکرد آنها در یک مدار استفاده می شود:

    سیم های گرم: سیاه ، قرمز ، نارنجی
    سیمهای خنثی: سفید ، قهوه ای
    سیم های زمینی: سبز ، زرد-سبز

سیم های THHN و THWN سیم های مدار هستند که با روشن شدن مدارها هرگز نباید آنها را اداره کرد.
سیم کم ولتاژ
 سیم کشی ولتاژ پایین برای مدارهایی که معمولاً به 50 ولت یا کمتر نیاز دارند ، استفاده می شود. چندین نوع معمول شامل سیم روشنایی منظره ، اتصالات سیستم آب پاش ، سیم زنگ دار (برای زنگ درها) ، سیم های سیستم بلندگو و سیم های ترموستات است. اندازه سیمها از حدود 22 گیج تا 12 گیج هستند. سیم های ولتاژ پایین معمولاً عایق بندی شده اند و ممکن است در غلاف کابل وجود داشته یا به صورت جفت های پیچ خورده ترکیب شوند ، شبیه سیم سیم لامپ. باید فقط برای کاربردهای کم ولتاژ استفاده شود. این سیمها معمولاً سیمهای بسیار کوچکی هستند که بسیار متفاوت از سیم کشی مدار استاندارد هستند.

شوک های جدی به ندرت در سیم های ولتاژ پایین اتفاق می افتد ، اما هنوز هم همیشه بهتر است دستگاه ها را قبل از کار با آنها خاموش کنید.

سیم تلفن و داده
 سیم کشی تلفن و داده سیمهای کم ولتاژ هستند که برای تلفنهای ثابت و اتصال به اینترنت استفاده می شوند. کابل تلفن ممکن است شامل چهار یا هشت سیم باشد. کابل دسته 5 (Cat 5) ، متداول ترین نوع سیم کشی داده های خانگی ، شامل هشت سیم است که در چهار جفت به هم پیچیده شده اند. هم برای تلفن و هم برای انتقال داده قابل استفاده است و ظرفیت و کیفیت بیشتری نسبت به سیم تلفن استاندارد دارد.

اگرچه سیم کشی داده ها ولتاژ کمی را حمل می کند ، اما هر چیزی که زیر 30 ولت است به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود (یک مدار خانگی حدود 120 ولت برق را تحمل می کند). با این حال ، همیشه خطر سیم کشی داده ها با سیم کشی خانگی وجود دارد ، بنابراین باید با احتیاط رفتار کنید و از لمس سیم های لخت خودداری کنید.
کابل هممحور
 کابل کواکسیال به لطف استفاده از اشکال دیگر سیم کشی داده ها ، مانند HDMI ، برای انتقال داده های تلویزیونی ، در حال کم شدن است. کابل کواکسیال یک کابل کاپشن گرد است که دارای یک هادی داخلی است که توسط یک لایه عایق لوله ای احاطه شده است و توسط یک محافظ هدایت لوله ای ساخته شده از سیم بافته احاطه شده است. این را می توان با اتصالات رزوه ای که برای ایجاد اتحادیه ها و اتصال دستگاه استفاده می شود ، شناسایی کرد.

کابل کواکسیال زمانی استاندارد اتصال تلویزیون ها به آنتن یا تحویل سرویس کابل بود و هنوز هم اغلب برای اتصال بشقاب های ماهواره ای یا آوردن سرویس تلویزیونی اشتراک به یک نقطه توزیع در خانه استفاده می شود. به طور معمول دارای عایق سیاه یا سفید است و کاملاً گرد است و تشخیص آن از کابل های مدار الکتریکی NM آسان است.

مقدار کم ولتاژ منتقل شده توسط سیگنال های کابل کواکسیال باعث می شود که از هر نوع شوکی ایجاد نشود - به شرطی که کابل ها با منبع دیگری از جریان تماس نداشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.