اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

ارائه گرافیک در دسکتاپ مجازی

قدم اول برای ارائه گرافیک توسط زیر ساخت مجازی ارائه VDI Virtual Desktop Infrastructure  می باشد.

زمانی که VDI یا دسکتاپ مجازی را ارائه می دهیم، در اصل ویندوز یا سیستم عامل کاربران را بر روی سخت افزار سروری ارائه می دهیم که این امر باعث می شود نه تنها سرعت کابران دو چندان شود بلکه باعث میشود بتوانند از قابلیت هایی که در مجازی سازی سرور داشتیم نیز استفاده کنند.

اما زمانی که صحبت از ارائه گرافیک می‌کنیم ، مطلب آنقدر ها هم ساده نیست.

مدل ارائه گرافیک در مجازی سازی دسکتاپ

به صورت کلی در پیاده سازی بستر های مجازی سازی دسکتاپ ( VDI ) سه مدل ارائه گرافیک داریم  :

  1. vSGA (Virtual Shared Graphic Accelerator)
  2. vDGA (Virtual Direct Graphic Accelerator)
  3. vGPU ( Virtual Graphic Processing Unit )

vSGA (Virtual Shared Graphic Accelerator)

در این مدل کارت گرافیکی نصب شده بر روی سرور توسط هایپروازر یعنی همان ESXi به اشتراک گذاشته می شود.

چون گرافیک توسط ESXi به اشتراک گذاشته می شود، پس در نهایت درایوری که استفاده میکنیم همان VMware Tools  است.

این مدل بیشترین Compatibility را در میان تمامی مدل های ارائه گرافیک دارد ، اما زمانی که میخواهیم با دو مدل دیگر از لحاظ Performance ای مقایسه کنیم، با اختلاف بسیار کمی در جایگاه سوم قرار میگیرد.

اما خوبیه این مدل گرافیک این است که می توانید به تعداد بسیار زیادی ماشین مجازی گرافیک ارائه دهید و محدودیت تعداد فقط وابسته به رم کارت گرافیکی و از طرف دیگر تعداد ماشین های موجود بر روی یک ESXi می باشد.

در vSGA ، چون به هیچ وجه عملیات Pass-Through در هیچ لایه ای انجام نمی شود، به راحتی میتوانید یک ماشین مجازی را بین دو سروری که کارت گرافیکی دارند ( نه لزوما یک مدل کارت گرافیکی یکسان) به صورت روشن (Hot vMotion) یا چه به صورت خاموش (Cold vMotion)  جابجا کنید.

یکی از مدل هایی که vSGA را ساپورت و پشتیبانی میکند سری NVIDIA Quadro  می باشد.

فقط در نظر داشته باشید در هر ورژن کارت گرافیکی های پشتیبانی شده تغییر می کند و باید در لینک زیر یعنی همان HCL ( Hardware Compatibility List) آن ها را انتخاب کنید.

vDGA (Virtual Direct Graphic Accelerator)

این مدل از ارائه گرافیک برای کارهای Rendering بسیار بالا صورت میگیرد.

تقریبا میتوان گفت اگر به دنبال ارائه گرافیک به چندکاربر نباشیم و صرفا به دنبال گرفتن بالاترین Performance از کارت گرافیک باشیم این مدل در ابتدای لیست ما قرار میگیرد.

در واقع در پیاده سازی این مدل یک کارت گرافیکی فقط به یه کاربر اختصاص داده میشود و آن کاربر میتواند با حداکثر توان از آن گرافیک استفاده کند.در این مدل چون کارت گرافیکی به صورت کامل به یک ماشین داده شده است برای درایور کارت گرافیکی از درایور خود سازنده گرافیک استفاده می شود نه از VMware Tools.

بیشتر نرم افزار هایی که Render بالای دارند از این مدل استفاده می کنند مانند Cinema 4D یا مثلا 3D MAX و MAYA.

در این مدل Render ای که ساعت ها توسط یک سیستم به طول می انجامد را در زمان بسیار کمتری انجام می دهد.

برخلاف قدرت بالای این مدل ، متاسفانه به هیچ وجه امکان جایجای ماشین مجازی یعنی vMotion چه به صورت روشن و چه به صورت خاموش وجود ندارد.

نه تنها vMotion بلکه هیچ کدام از کارهای زیر بر روی ماشین مجازی نمی تواند صورت بپذیرد:

  • Suspend/Resume
  • CPU Hot Add
  • Memory Hot Plug
  • Snapshot
  • DRS/DPM

زمانی که این مدل را برای پیاده سازی در نظر میگیرد، باید Trade Off  آن یعنی کیفیت بالا ولی سختی مدیریت را بپذیرید.

به عنوان آخرین نکته این vDGA باید بدانیم راه هایی وجود دارد که بتوانیم این کارت گرافیکی را بین چندین ماشین مجازی از طریق پروتکل های مختص VMware به اشتراک بزاریم البته بدون افت صفر درصدی کیفیت.

 

vGPU ( Virtual Graphic Processing Unit )

این مدل ترکیبی از دو مدل قبل می باشد به بیان خارجی ها Best of Both Worlds . یعنی کیفیت بالا از یک طرف و از طرف دیگر قابلیت ارائه گرافیک به چند ماشین مجازی .

در این مدل کارت گرافیکی Share می شود ولی نه توسط ESXi، اینکار توسط خود کارت گرافیکی صورت می پذیرد و همانطور که حدس میزنید اینکار باعث می شود که Performance گرافیک ما خیلی بهتر از vSGA باشد که توسط ESXi به اشتراک گذاشته می شد.

ممکنه در این قسمت دچار سوال های زیادی شوید که اگر اینطوریه پس Virtualization یعنی کندی؟

جواب خیر است. عملیات مجازی سازی در ماشین مجازی یا سرور باعث ایجاد Overhead می شود و در کارت بسیار پر سرعتی مانند GPU این داستان باعث ایجاد مقدار بسیار کمی Latency در ارائه می شود.

پس این مطلب را بدانید هر گاه کارتی توانست خودش را Share کند بهتر از آن است که ESXi آن را Share کند، مثال دیگری که برای این مدل ها میتوانیم بزنیم کارت شبکه های SRIOV نیز می باشند.

پس در این مدل گرافیک خود را بر اساس Policy ادمین تیکه تیکه میکند و به ماشین های مجازی ارائه می دهد.

در این مدل علاوه بر هزینه تجهیزات و لایسنس های مربوط به VMware که از قبل تهیه یا خرید کردید باید لایسنس گرافیک برای سرور ها را نیز خرید کنید ، که هزینه اضافی به سازمان ها تحمیل می کند.

پس در نهایت باید بدانید این کارت گرافیکی خود را به سیستم  عامل ها به صورت Pass-Through نشان میدهد یعنی درایور خود سازنده کارت گرافیک بر روی سیستم عامل ها نصب می گردد. اما زمانی که از دید ESXi به این کارت گرافیکی نگاه کنیم کاری که انجام می دهد Pass-Through نیست بلکه Shared Pass-Though می باشد.

از جمله کارت گرافیکی هایی که این مدل را پشتیبانی میکنند سری Grid و Tesla شرکت NVIDIA می باشد.