اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

اخبار ترفند ها و نکات دنیای علم و فناوری اطلاعات

اخبار و معرفی ترفند ها تکنولوژی های روز دنیا

عرضه نانوحسگر گازی با قابلیت نظارت بر کیفیت هوا

عرضه نانوحسگر گازی با قابلیت نظارت بر کیفیت هوا

 یک شرکت تولیدکننده نانوحسگرهای گازی، حسگر جدیدی ارائه کرده است که قابلیت نظارت بر کیفیت هوا در مقیاس‌های ppb را دارد.

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، شرکت آرنوس (AerNos) اعلام کرد که از محصول جدیدی در بخش حسگرهای گازی در نمایشگاه CES رونمایی خواهد کرد. این حسگر کوچک قابلیت شناسایی کیفیت هوا را داشته و در آن از فناوری‌های SmartAer و Aerband استفاده شده‌ است. پیشرفت‌های دائمی در بخش شناسایی گاز، این شرکت را قادر ساخته تا بتواند قواعد بازی را در بخش حسگری مواد در مقیاس‌های کوچک تغییر دهد.

محصولات حسگری شرکت آرنوس دارای آرایه‌های بسیار کوچک برای شناسایی ترکیبات گازی در مقیاس‌های قیمت در میلیارد (ppb) است و از آنها می‌توان برای نظارت بر کیفیت هوای داخل و خارج از ساختمان استفاده کرد. این محصولات قابلیت استفاده برای تشخیص گازهای خطرناک و همچنین استفاده به‌ عنوان بینی الکترونیکی را دارا هستند.

نظارت بر کیفیت هوا در خانه‌های هوشمند، شهرهای هوشمند، ساختمان‌های تجاری، حمل و نقل و دیگر کاربری‌ها، با محدودیت عملکرد حسگرهای گازی موجود روبرو است. با شناسایی چندین گاز به‌ صورت همزمان در سطح ppb، کاربران این امکان را پیدا می‌کنند تا با یک محصول منحصر به فرد در بخش حسگری کار کنند.

با استفاده از فناوری AerN۲S، محققان شرکت آرنوس دستگاهی ساخته‌اند که می‌تواند ازن را با حساسیت بالا شناسایی کند، این کار در مقادیر بسیار کم و در مقیاس ppb صورت می‌گیرد.

این شرکت قصد دارد به زودی از محصولی با قابلیت شناسایی فرمالدهید رونمایی کند، این محصول برای پاسخ به نیاز رو به رشد در بخش تشخیص فرمالدهید در جهان ارائه می‌شود که برای استفاده در محیط‌های داخلی توسعه یافته است. این فناوری نیز قابلیت تشخیص در مقیاس‌ ppb را دارد.

حسگرهای چند گازی آرنوس برای گازهای ویژه‌ای تنظیم شده‌اند که در میان ازن و فرمالدهید به همراه آمونیاک، دی‌اکسید نیتروژن وTVOcها از جمله ترکیباتی هستند که با استفاده از فناوری این شرکت در مقیاس‌های بسیار کم قابل شناسایی هستند.

نانوحسگرهای گازی شرکت آرنوس برای تولید انبوه طراحی شده‌اند و می‌توانند به نیاز موجود در بازار در بخش حسگری گازی پاسخ دهند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۵۰ میلیارد دستگاه در سراسر جهان به هم متصل شده باشند.

منبع: ایرنا


80 درصد ترافیک اینترنت ایران خارجی است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی گفت: ۸۰ درصد ترافیک اینترنت ایران خارجی است و هزینه دلاری زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

80 درصد ترافیک اینترنت ایران خارجی است

فرشاد مهدی‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی در نشست علمی نگاهی دوباره بر ماهیت و میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه زیرساخت و بستر کافی برای شبکه ملی اطلاعات توسط دولت ایجاد نشده است، گفت: چرا تا به حال زیرساخت و بستر لازم و کافی شبکه ملی اطلاعات توسط دولت ایجاد نشده تا در زمانی که اینترنت جهانی دچار مشکل می‌شود، کاربران ایرانی همچنان به اینترنت دسترسی داشته باشند و امورات روزمره‌شان دچار مشکل نشود.

وی گفت: فرض بگیرید اگر آمریکا اینترنت ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قطع کند چه می‌شود؟ با توجه به اینکه زیرساخت لازم برای شبکه ملی اطلاعات در کشور توسط دولت شکل نگرفته، اگر این موضوع محقق شود اتفاقات بسیار بدتر از محدود کردن اینترنت در آبان ماه امسال می‌تواند در پی داشته باشد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی تاکید کرد: توصیه‌های کنترل اینترنت در ساعات صفر اجرای سیاست‌های اعتراضی بنزین اجرا نشد و فقط به قطع اینترنت اقدام کردند و این در حالی است که در هیچ یک از مصوبات بسته شدن اینترنت وجود نداشت و فقط محدود سازی بعضی از پلت فرم‌ها مطرح بود و این موضوع را وزارتخانه مربوطه اجرا نکرد.

مهدی‌پور با بیان اینکه خسارت معنوی و انسانی قطع اینترنت قابل محاسبه نیست‌،‌گفت:‌ ۸۰ درصد ترافیک اینترنت ایران خارجی است و هزینه دلاری زیادی به کشور تحمیل می‌کند و این در صورتی است که ۸۰ درصد ترافیک کشور کره جنوبی داخلی است.

وی در پایان با بیان اینکه جای جلاد و شهید در اینترنت عوض شده است، خاطرنشان کرد: ما امکان مسدودسازی کدام یک از پلت فرم‌های آمریکا را داریم؟ البته آمریکا چند ماه پیش از انتشار نرم افزارهای ایرانی جلوگیری کرد و حالا می‌بینم که آمریکا تبدیل به نماد آزادی و ایران تبدیل به  نماد ضد آزادی شده است.

هواپیماهایی که با آتش پدافند در جهان سرنگون شدند

موارد متعددی در تاریخ هوانوردی از شلیک جنگنده‌ها یا سامانه‌های پدافندی به پروازهای غیرنظامی و مسافری در جهان وجود دارد که برخی از آنها منجر به وقوع فجایع شده‌اند.

گزارش| هواپیماهایی که با آتش پدافند در جهان سرنگون شدند

گروه دفاعی خبرگزاری فارس: سرنگونی یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی اوکراین با شلیک موشک پدافند هوایی در اطراف تهران و پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) از صبح امروز و پس از انتشار بیانیه ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر هدف قرار گرفتن این پرواز به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات تبدیل شده است.

تاکنون موارد متعددی در تاریخ هوانوردی از شلیک به پروازهای غیرنظامی و مسافری وجود دارد که عمده‌ترین سوانح رخ داده در این خصوص را بررسی خواهیم کرد.

** پرواز ۱۱۴ هواپیمایی لیبی

هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ پرواز ۱۱۴ هواپیمایی ملی لیبی روز ۲۱ فوریه ۱۹۷۳ نیز در حال پرواز از طرابلس به قاهره پایتخت مصر بود که در میانه راه نیز توقف کوتاهی در شهر بنغازی برای سوار کردن مسافر داشت.

هواپیما پس از قرار گرفتن در ابتدای باند فارودگاه بنغازی و خزش بر روی باند، لحظاتی بعد به پرواز درآمد و در حالی که وزش باد شدیدی در کنار گرد و غبار آغاز شده بود به سمت قاهره پرواز کرد.

شدت طوفان و گرد و غبار لحظه به لحظه بیشتر می‌شد تا اینکه خلبان ارتباط رادیویی خود را از دست داد ارتباط هواپیما کاملا با برج مراقبت قطع شد.

خلبان با افزایش ارتفاع، تلاش کرد تا از طوفان رها شود که این ابتکار موثر واقع شد، اما در این شرایط اتفاق بدتر آن بود که خلبان قادر به ارتباط بر قرار کردن با برج مراقبت و پیدا کردن موقعیت هواپیما در آسمان نبود و در حقیقت هواپیما در آسمان گم شده بود.

در حقیقت اولین اشتباه خلبان هنگام ورود به منطقه طوفانی بود که موضوع شرایط نامساعد جوی را به برج کنترل قاهره اطلاع نداد و پس از آن هم ارتباط خود را از دست داد، در عین حال فشار باد و طوفان هواپیما را به سمت شرق کشاند و از آنجایی که سیستم های ناوبری هواپیما از کار افتاده بود، خلبان نمی‌دانست که در حال ورود به صحرای خطرناک سینا که تحت اشغال اسرائیل است.

در همین حال خلبان که مشغول پرواز در ارتفاع ۲۰ هزار پایی در آسمان صحرای سینا بود، متوجه حضور دو فروند جنگنده F-4 فانتوم نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در کنار خود شد؛ جنگنده های اسرائیلی پس از نزدیک شدن به هواپیما به دنبال برقراری ارتباط با خلبان هواپیمای بوئینگ-۷۲۷ بودند و تلاش داشتند به او بفهمانند که به سمت پایگاه نظامی رفیدیم پرواز کند، اما در همین حال خلبان شروع به گردش شدید به سمت غرب کرد که موجب شد جنگنده های اسرائیلی این هواپیما را به رگبار ببندند و هواپیما با ۱۰۸ سرنشین کشته شوند.

** پرواز ۰۰۷ هواپیمایی ملی کره

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ پرواز ۰۰۷ شرکت هواپیمایی ملی کره جنوبی (KAL) در تاریخ یکم سپتامبر ۱۹۸۳ میلادی در حال پرواز از نیویورک به سمت سئول بود که توسط دو فروند جنگنده سوخو-۱۵ نیروی هوایی شوروی مورد اصابت قرار گرفت و تمام ۲۶۹ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

این پرواز با ۲۴۰ مسافر و ۲۴ خدمه که در ساعت ۲۳:۵۰ روز ۳۱ اوت فرودگاه جان اف کندی نیویرک را به مقصد سئول پایتخت کره جنوبی ترک کرد و پس از سوخت‌گیری مجدد در فروگاه بین‌المللی انکوریج در آلاسکا، هواپیما به سمت غرب و سپس جنوب پرواز کرد تا در فرودگاه بین‌المللی گیمپو فرود آید، اما چرخش به سمت غرب بیش از مقدار معین بود و هواپیما به سمت آسمان شوروی منحرف شد و بر فراز آسمان جزیره کامچاتکا و حریم هوایی ممنوعه شوروی پرواز کرد.

این درحالی بود که به علت اختلال در دستگاه‌های ناوبری هواپیما،‌ خلبان و مرکز کنترل ترافیک هوایی، از ورود هواپیما به حریم هوایی شوروی بی‌اطلاع بودند و به همین دلیل پس از حدود یک ساعت پرواز هواپیما در آسمان شوروی، نیروی هوایی این کشور دو فروند هواپیمای جنگنده سوخو-۱۵ را برای رهگیری پرواز ۰۰۷ به پرواز درآورد.

هواپیماهای رهگیری مأموریت شناسایی هواپیمای ناشناس، جمع‌آوری اطلاعات، اخطار به خلبان و اسکورت هواپیما به خارج از حریم هوایی شوروی را داشتند که با پرواز در نزدیکی بوئینگ-۷۴۷ اقدام به شلیک اخطار با مسلسل هواپیما برای جل توجه خلبان‌های هواپیمای کره‌ای کردند که واکنشی در پی نداشت؛ در همین حال خلبان هواپیمای مسافربری برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت پس از تماس با برج مراقبت توکیو اقدام به کاهش سرعت و افزایش ارتفاع پرواز کرد.


جنگنده سوخو-۱۵

این اقدام که باعث خروج هواپیمای کره‌ای از مسیر اسکورت جنگنده‌های سوخو گردید از دید خلبانان شوروی عملی تحریک آمیز تلقی شد و بر احتمال نظامی بودن آن بیش از قبل افزود؛ در کنار این موضوع عبور هواپیمای کره‌ای از حریم ممنوعه کامچاتکا و استان ساخالین در شوروی دلیل کافی برای تهدید بودن پرواز ۰۰۷ قلمداد شد و جمگنده سوخو-۱۵ با شلیک دو تیر موشک R-8 به سمت این هواپیما باعث انفجار، سقوط و در نتیجه کشته شدن تمام سرنشینان و خدمه پرواز شد.

** پرواز ۱۸۱۲ سیبریا

هواپیمای توپولوف-۱۵۴ پرواز شماره ۱۸۱۲ هواپیمایی سیبریا در تاریخ ۴ اکتبر سال ۲۰۰۱ میلادی در حالی که از تل آویو به سمت نووسیبیرسک در روسیه در حال پرواز بود، با ۶۶ مسافر و ۱۲ خدمه توسط سامانه پدافندی S-200  اوکراین بر فراز دریای سیاه مورد اصابت قرار گرفت و ساقط شد.

در اظهار نظر اولیه در خصوص این اتفاق، شلیک موشک S-200 اوکراین مرتبط با یک رزمایش نظامی عنوان شد، اما بعدتر با مشخص شدن جزئیات بیشتر مشخص شد که در جریان این رزمایش، هواپیمای بدون سرنشینی که برای هدف قرار گرفتن توسط سامانه های پدافندی به پرواز درآمده بود با شلیک همزمان سامانه S-300 نابود شده بود و موشک S-200 به طور خودکار بر روی هواپیمای مسافری قفل راداری انجام داده بود.


موشک اس-۲۰۰

** پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی

پرواز MH17 هواپیمایی ملی مالزی در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ از فرودگاه آمستردام هلند به مقصد کوالالامپور مالزی در حال حرکت بود که در میانه راه و در بین مرز روسیه و اوکراین با آتش موشک پدافندی بوک شورشیان اوکراین هدف قرار گرفت و سرنگون شد و تمام ۲۹۵ سرنشین آن شامل خدمه و مسافران جان باختند.

این هواپیما در حال پرواز بر فراز استان دونتسک در شرق اوکراین بود که در آن زمان شاهد درگیری های شدید میان شورشیان این کشور و دولت مرکزی اوکراین بود، پس از آنکه دولت اوکراین شورشیان را متهم به هدف قرار دادن این هواپیما کرد، متقابلا شورشیان نیز دولت مرکزی را مسئول این حادثه قلمداد کردند و اعلام کردند که آنها تجهیزات و موشک‌هایی برای هدف قرار دادن هواپیما در ارتفاع ۱۰ کیلومتری از سطح زمین ندارند.


سامانه موشکی بوک

بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما مشخص کرد که سمت چپ بدنه هواپیما مورد اصابت ترکش های موشک بوک قرار گرفته که در ارتفاع بالا منجر به کاهش فشار داخل کابین و انفجار هواپیما در آسمان شده است.

** پرواز IR655

دوازدهم تیرماه سال ۱۳۶۷ را می‌توان روزی تا ابد ماندگار در خاطر ایرانی‌ها نام برد، چراکه تراژدی هولناک‌ ساقط کردن هواپیمای مسافری ایران توسط ناوگان جنایت پیشه نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس رقم خورد.

هواپیمای ایرباس ۳۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در ساعت ۱۰ صبح روز ۱۲ تیر سال ۱۳۶۵ با شماره پرواز ۶۵۵ از فرودگاه بندرعباس به مقصد دبی به پرواز درآمد و تنها ۱۰ دقیقه پس از پرواز، در ارتفاع ۱۲ هزار پایی نزدیک تنگه هرمز و لارک بر فراز خلیج‌فارس مورد حمله موشکی ناو آمریکایی وینسنس قرار گرفت و با شلیک دو موشک RIM-66 تمامی ۲۹۰ سرنشین آن به شهادت رسیدند.

در میان سرنشینان این هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تبعه خارجی نیز حضور داشتند که جان خود را از دست دادند.

شارژ پنج روزه گوشی با باتری جدید

به تازگی قدرتمندترین باتری برای شارژ گوشی‌های هوشمند تولید شده که می تواند برق مورد نیاز آنها را به مدت پنج روز تامین کند.

شارژ پنج روزه گوشی با باتری جدید

 به نقل از یاهونیوز، محققان استرالیایی برای اولین بار باتری لیتیومی – سولفوری را تولید کرده‌اند که برق مورد نیاز یک گوشی هوشمند را برای پنج روز و برق مورد نیاز یک خودروی برقی را برای طی کردن مسافتی هزار کیلومتری تامین می‌کند.

این باتری کاربردهای گسترده‌ای دارد و می توان آن را بر روی انواع گوشی‌های اندرویدی و آیفون، تجهیزات پزشکی مانند ضربان ساز قلب و غیره نصب کرد.

 

مهم‌ترین مشکل باتری‌های لیتیوم – سولفور عدم ثبات و پایداری کاتد آنها است که شارژ مکرر باتری را با چالش مواجه می‌کند. محققان استرالیایی با تغییراتی در کاتد این باتری‌‌ها توانسته‌اند مشکل پایداری آنها را هم برطرف کنند. البته این باتری جدید هنوز در مرحله آزمایشی است تا بعدها برای تجاری سازی آن اقدام شود.

منبع: خبرگزاری فارس

رونمایی از گوشی ارزان ریل می با چهار دوربین

شرکت چینی ریل می از عرضه گوشی جدید و ارزان خود با چهار دوربین و باتری قدرتمند به نام 5 آی خبر داده است.

رونمایی از گوشی ارزان ریل می  با  چهار دوربین

 گوشی 5 آی تنها 125 دلار قیمت دارد و دارای 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی است.

در گوشی جدیدی ریل می از پردازنده اسنپ دراگون 665 آی آی ای هشت هسته‌ای و باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر استفاده شده است. فروش این گوشی از هفته آینده آغاز می‌شود.

نمایشگر این گوشی از نوع 6.52 اینچی است و در طراحی آن از فناوری استفاده شده که در اثر تابش نور خورشید امکان مشاهده دقیق نمایشگر باز هم امکان پذیر باشد.

حسگر اثر انگشت این گوشی در پشت آن تعبیه شده و بدنه خود گوشی نیز در برابر خط و خش مقاومت قابل توجهی دارد. دوربین اصلی این گوشی دارای چهار لنز با دقت های 8، 12، 2 و 2 مگاپیکسل است. همچنین این دوربین زاویه دیدی 119 درجه را پوشش می‌دهد.

فیلم‌برداری فوق دقیق، فیلم برداری آهسته با سرعت 240 فریم در ثانیه و امکان افزودن حافظه اضافی به میزان 256 گیگابایت از جمله امکانات تلفن همراه 5 آی است. سیستم عامل این گوشی اندروید 10 است.

                                                                                    منبع: خبرگزاری فارس